«Πού θα πάει αυτό το κακό;» αναρωτιούνται όλοι
Μπορεί ο «επίσημος» πληθωρισμός στην Ελλάδα να κυμαίνεται στο 4,1% η πραγματικότητα όμως των τιμών τροφίμων και φαρμάκων, είναι εντελώς διαφορετική καθώς κινείται σε πολλαπλάσιους ρυθμούς.
Έτσι αν και τα στοιχεία της Eurostat έδειξαν νέα επιβράδυνση του πληθωρισμού στην Ελλάδα, στο 4,1% τον Μάιο από 4,5% τον Απρίλιο, οι τιμές των τροφίμων συνεχίζουν να «καλπάζουν» σημειώνοντας άνοδο 11,6% κατά μέσο όρο. Ακόμη περισσότερο (+18%) αυξήθηκαν οι τιμές των φαρμάκων!
Η υποχώρηση του επίσημου δείκτη οφείλεται αποκλειστικά στις μειώσεις των τιμών του φυσικού αερίου κατά 49,6%, του ηλεκτρικού ρεύματος κατά 24,1%, των τηλεφωνικών υπηρεσιών κατά 22%, του πετρελαίου θέρμανσης κατά 20,7% και των καυσίμων και λιπαντικών κατά 16,8%.
Στον αντίποδα όμως, στα ύψη βρέθηκαν οι τιμές των τροφίμων και των φαρμάκων και άλλων ειδών και υπηρεσιών, καθώς ο σχετικός δείκτης αυξήθηκε κατά 11,6%. Οι σημαντικότερες ανατιμήσεις καταγράφηκαν στις ακόλουθες κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών:
Κόστος ταξί, αύξηση 32,9%.
Στερεά καύσιμα +28,9%
Αεροπορικά εισιτήρια +27,4%
Φαρμακευτικά προϊόντα αύξηση 18,6%
Γαλακτοκομικά και αυγά αύξηση 18,6%
Έλαια και λίπη αύξηση 15,8%
Ξενοδοχεία αύξηση 14,4%
Λοιπά τρόφιμα αύξηση 14,2%
Υγραέριο αύξηση 14,2%
Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού 13,9%
Καφές-κακάο-τσάι αύξηση 13,2%
Μεταλλικό νερό, αναψυκτικά χυμοί φρούτων, αύξηση 12,9%
Κρέατα αύξηση 11,9%
Εισιτήρια πλοίων 11,2%
Ψωμί και δημητριακά, αύξηση 11,1%
Ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά, παγωτά αύξηση 10,3%.
Λαχανικά γενικά αύξηση 9,7%.
Αναφορικά, με τις γενικότερες κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών, τον Μάιο καταγράφηκαν οι ακόλουθες αυξήσεις:
11,6% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. • 3,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
11,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
9,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
7,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
3,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
7,4% στην ομάδα: Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
6,8% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Μαΐου 2023 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2022 προέκυψε αύξηση 2,8% έναντι αύξησης 11,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021.
Σε σύγκριση με τον Απρίλιο 2023 παρουσίασε αύξηση 0,4%, έναντι αύξησης 0,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2022 – Μαΐου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2021 – Μαΐου 2022, παρουσίασε αύξηση 7,8% έναντι αύξησης 5,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2021 – Μαΐου 2022 με το δωδεκάμηνο Ιουνίου 2020 – Μαΐου 2021.
0 Σχόλια